måndag 26 augusti 2013

Nej, jag är inte klokare.

Michael Nyqvist brukar hyllas som en stor och duktig skådespelare och nu när han skriver böcker följer hyllningarna med. Det är något i den ekvationen jag inte fattar. Jo, han är säkert duktig och han gör säkert bra insatser i de filmer han är med i. Men jag får fan inte grepp om karln! Han är ju hal som en intvålad ål.

I filmerna jag sett med honom, kan jag inte avgöra om han är bra eller dålig. Ibland tycker jag han spelar över och ibland är han så jävla övertygande. Eller är han det? Jag vet inte. I intervjuer är han ena stunden allvarlig och djup och sen skämtsam och uppsluppen. Eller är han det? Jag vet inte. Har han charmigt rufsigt hår eller har han bara glömt att kammat sig? Inte vet jag. Han har en behaglig röst. Eller har han det? Jag vet inte.

Jag läste boken för att i viss mån kanske få fatt på honom och förstå vem han är. Jag gillar att läsa biografier och blir alltid nyfiken och intresserad av personen jag läser om, men i fallet Nyqvist står jag fortfarande lika frågande efteråt som jag gjorde innan. Jag får inte grepp om honom!

Han verkar ju varit med om en hel del, har en intressant bakgrund och uppväxt och uppträtt på scener som borde gett upphov till drösvis av anekdoter. Han har spelat in filmer över halva jordklotet och mot såväl förtjänt kända som intressanta skådespelare, så han har ju en riklig källa att ösa ur. Men ändå blir det så tafatt. Han börjar berätta om ett möte eller en filminspelning och man ser fram emot det, men efter att tag vet man inte vad han menar eller vad han tycker. Det blir opersonligt på nåt sätt. Nästa kapitel handlar om ett komiskt möte, men det blir inte roligt när Michael berättar det. Det blir inte tråkigt heller. Det blir liksom ingenting.

Så nu efter att ha läst boken är jag inte ett dugg klokare. Jag vet fortfarande inte vem Michael Nyqvist är. De flesta har hyllat boken och de har säkert rätt, men jag får fortfarande inte grepp om karln!

Så, är boken bra eller dålig? Jag vet inte. Kan jag rekommendera den? Jag vet fan inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar