fredag 2 augusti 2013

Amerikansk och riktigt bra

"Fante var min Gud". Charles Bukowskis citat på omslaget kan ju inte annat än locka till läsning, speciellt om man sedan tidigare redan är ett Bukowski-fan.

Detta är också en historia i samma anda. Det är väldigt amerikanskt och det är lite ruffigt. Underground. Outlaws. Det är speciella miljöer och underbara karaktärer och mycket barer och dålig whiskey, men det är bra. Jag älskar den här typen av böcker som berättar en historia ur en människas liv. Det är lite som man skurit ut en bit ur ett liv och så berättar man historien som utspelar sig inom den biten av tid. Man skulle lika gärna kunna skurit ut en bit lite senare eller tidigare. Huvudpersonen skulle vara densamma, men tiden en annan och bifigurerna annorlunda, men det skulle vara lika intressant.

Det händer kanske inte så mycket, men ändå händer det massor och jag kan inte lägga ifrån mig boken. Bara det att kalla huvudpersonen Arturo Bandini borgar ju för att det är värt att läsa vidare. Han försöker slå sig fram som författare i Los Angeles, men dåliga fruntimmer och skabbiga barer står i vägen, tills han möter servitrisen Camilla. Han är givetvis ett svin, men hon ser något annat och snart släpper han henne inpå. Det är vacker och det är bra.

Fick nyligen veta att boken blivit filmad, så nu måste jag ju sen den också. Får väl stå ut med att Colin Farrell spelar huvudrollen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar