tisdag 28 januari 2014

Det är bra så!

Ännu en debutbok. Denna gång en som redan gavs ut 1999, så den har några år på nacken, men det är ändå en debut. Lena Andersson läste jag om när hon nyligen fick Augustpriset för sin senaste roman, (som jag nu ska ge mig på) och blev nyfiken. Denna hennes debutbok, "Är det bra så?", handlar om hennes egen uppväxt i Tensta/Rinkeby under 70/80-talet och även om jag är några år äldre och är uppväxt i en småstad långt från Tensta, känner jag igen mig i dialogen och tänket. Det är så oskyldigt och ibland plumpt, men helt igenom ärligt, känns det som. Precis som barn pratar med varandra. När samma bok skrivs om 20 år och handlar om en uppväxt nu, kommer språket innehålla mycket mer "typ" och "alltså", men jag tror känslan kommer vara densamma.

Det är en ganska tunn bok och det är mycket dialog, vilket betyder korta rader med bara ett eller några få ord per rad. Det betyder att den går snabbt att läsa, men det betyder också att den verkligen känns som samtal mellan barn och senare ungdomar. Det är snabbt och rappt och direkt på. Ingen nåd!

Jag gillar denna bok. Mycket!

Till tjejerna i Natur & Kulturs monter på Promotionmässan säger jag tack för boken!

Finns bland annat hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar