fredag 10 januari 2014

Ondskans pris betalar jag gärna!

Läste om denne för mig helt okände författare vid namn Set Mattsson för ett tag sedan och blev intresserad. Honom måste jag läsa, tänkte jag. Ramlade sedermera över Ondskans pris som jag tror är hans debut. En riktigt bra debut, i så fall.

Boken utspelar sig i Malmö under den allra sista tiden av andra världskriget. Mängder av flyktingar anlände per båt till Malmö och skulle här i Sverige bygga upp ett nytt liv efter att förlorat allt och varit på besök i Helvetet. Många människor av olika nationaliteter blandades och för vissa gick det bra, men andra var av tortyr, svält och mångårigt lidande förstörda in i själen.

Det är svårt att föreställa sig någon som blivit bortförd från sin familj och satt i läger under lång tid. Att inte veta om man ska dö idag eller i morgon. Inte veta om familjen är i livet eller om man någonsin ska återse dem. Inte veta om staden man bodde i ens finns kvar. Att sedan hamna i Sverige, inte kunna språket, inte veta vad som ska hända, inte känna någon. Det måste vara skräcken.

Set Mattsson har gjort ett bra jobb. Man märker att han gjort grundlig research - detaljerna är många och ingående beskrivna. De ger en känsla för tiden och situationen som är riktigt bra. Det känns ibland som man sitter och tittar på en gammal journalfilm från tiden.

Det är spännande och intressant, t ex visste inte jag att Malmö och Sverige så pass mycket var en flyktingmottagning. I efterorden tackar författaren ju dessutom många, bland annat före detta poliser som gett sin bild. Det ger trovärdighet. Jag som dessutom gillar historia får ju dubbelt upp - både spännande läsning med mord och deckargåtor, men även en inblick i 40-talets Sverige.

Köp hos Adlibris eller Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar