torsdag 26 december 2013

Om döda ont

Hans Koppels två första böcker i denna trilogi, Kommer aldrig mer igen och Kom ska vi tycka om varandra, är ju två mästerverk i genren tokspännande nagelbitare, om det nu finns någon sådan. Jag gillade dem båda två och skulle ge dem högsta betyg.

Så kom då del tre och förväntningarna var höga, så klart. Boken börjar dessutom bra och hoppfullt med en påse pengar som förvinner, ett mord och en inledande jakt på pengar och mördare. Skurkarna jagar pengarna och i den jakten röjs fler vittnen ur vägen. Polisen å sin sida jagar mördarna. En tredje huvudperson är journalisten Calle Collin som jagar allt och alla som kan återupprätta hans rykte.

Alltså, en intrig som gjord för en riktigt bra bok. Tyvärr faller det redan efter några kapitel. Jag läser och läser och det händer saker hela tiden, men den där känslan av spänning infaller aldrig. Inte för mig i alla fall.

De två första böckerna var så spännande att jag inte ville sluta läsa, utan tog mig igenom dem snabbt och när de var slut, villa jag ha mer. När jag läste denna bok började jag tröttna i mitten och sista halvan var mer eller mindre bara en transportsträcka. Att slutet sedan var lite snopet och liksom rann ut i sanden, hjälpte ju inte heller. Nej, om de första böckerna var två 5:or, så får denna inte mer än 2 i betyg, kanske en mycket svag 3:a.

Köpes hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar