tisdag 10 december 2013

Margot

Eftersom jag gillar biografier, men har svårare för politik, så undrade jag hur detta skulle gå. Men en biografi handlar ju om människan och det är ju det som är det intressanta, så även i detta fall.

Margot Wallström är ju en beundransvärd människa med tanke på att hon stått upp för sig själv och sin rätt. Hon har gjort en klassresa från arbetarhemmet i Västerbottniska Kåge till makten inom FN i New York. Hon blev mer eller mindre utsedd av alla att bli partiledare, men tackade nej och stod fast vid sitt beslut. Hon blev utfryst av Göran Persson, men lät sig inte nedslås utan tog revansch genom att få en anmärkningsvärd inernationell karriär.

Hennes vardag har handlat om möten med statsledare och höga dignitärer ena dagen och fattiga och utsatta, framförallt kvinnor, nästa dag. Och hon har fanimej fått det att fungera tillsammans med en familj med man och två barn. Och hon verkar ändå fortfarande stå kvar med fötterna på jorden och ett sunt förnuft i behåll. Det gillar jag.

Jag gillar även boken. Jag kan inte avgöra huruvida den gör henne rättvisa eller hur boken står sig gentemot andra liknande böcker, men det struntar jag i. Jag gillar boken och den gav mig än större respekt för Margot Wallström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar