lördag 26 april 2014

En gåtfull vänskap

Köpte denna bok på en loppis för ett bra tag sedan, men glömde liksom bort den i den allmänna röran och bokfloden, men tog nu nyligen fram den. Jag vet nu också varför jag köpte den. Baksidestexten lovar en riktigt bra och underhållande historia med lite udda karaktärer med ett inte riktigt konventionellt förhållande - precis som jag vill ha det.

Och gissa om texten mellan pärmarna levde upp till förväntningarna!

Handlar om en kvinna som tar anställning som hembiträde hos en äldre pensionerad matematikprofessor som lever sitt liv genom siffror och dels lider av en minnesstörning vilket innebär att han endast minns 80 minuter tillbaka. Detta ställer givetvis krav på hans omgivning och hemhjälp efter hemhjälp har uppenbarligen inte klarat av situationen innan bokens huvudperson antar utmaningen. Hon och hennes tioårige son får med tiden professorn att leva upp och en mycket speciell vänskap utvecklas mellan de tre.

Jag gillade boken och tyckte historien var både sorglig och rolig om vartannat. Framförallt är den en värmande historia om hur öppna sinnen och kärlek kan få de mest udda människor att hitta beröringspunkter.

Lämnade boken på Arlanda i hopp om att någon hittar den, läser och får en lika behaglig flygresa som jag. Rekommenderas!

Finns på Adlibris och Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar