fredag 2 maj 2014

Gökens rop

Har aldrig läst Harry Potter så J K Rowling är en ny erfarenhet för mig. När hon med denna bok tar steget in i en ny genre gör hon det under pseudonymen Robert Galbraith. Kanske är smart med tanke på hur hennes namn är så förknippat med Potter & Co.

Det jag direkt kan säga är att jag nog aldrig kommer att läsa en Harry Potter efter att ha läst denna bok. Språket är väldigt mycket, kan jag säga. Med det menar jag att det är mycket bokstäver och många ord. Varje mening är dekorerad med omskrivningar, förklaringar, ingående beskrivningar och annat lull-lull. Det är snyggt och man får en klar bild av miljöer och händelser, men för min smak är det lite för mycket. En krim-story ska vara mer rakt på sak, enligt mitt tycke. Detta blir lite rörigt.

Det händer dessutom inte så mycket. Ett mord begås och 99% av de resterande sidorna består av samtal mellan huvudpersonen och eventuella vittnen. Jag hade lite svårt att följa hur undersökningen kom framåt. Jag fick aldrig känslan av att kunna ana vem som var skyldig för att strax efter bli överbevisad och sedan se hur det helt plötsligt lutade åt ett annat håll. Det är det jag gillar med sådana här historier. Inte förrän i det absoluta slutet knöts säcken ihop och då avslöjades mördaren. Då gjordes det snabbt och kort på några sidor och sen var det över.

Nja, för egen del kommer jag nog inte läsa en eventuell efterföljare, men jag gissar att många älskar denna bok. Jag gör det inte.

En liten sak som jag retar mig på är att ofta är huvudpersoner i dessa typer av böcker försedda med någon typ av defekt, missbruk eller annan avvikelse. Här har han benprotes. Det känns som författaren tycker att personen inte är tillräckligt intressant och då slängt in en lagom defekt.

Köpes på Adlibris och Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar