söndag 21 december 2014

Så fel det kan bli...

Detta var första boken jag läst av John Ajvide Lindqvist och den lovade ju verkligen gott i den förklarande texten:
"Det ser ut att bli en fin dag på Saluddens camping. Himlen är djupblå och gräset underbart grönt. Ändå är någonting helt fel. Igår var allt som vanligt; glada röster, osande grillar, mygg och vin i plastglas. Men nu är allt försvunnet. Campingen, sjön, till och med solen är borta. Det enda som finns är det oändliga gräsfältet, fyra bilar med husvagnar, åtta vuxna, två barn, en hund och en katt. Alla inser de att något ofattbart hänt under natten. Hur ska de kunna ta sig bort från denna orimliga plats?"

För mig lät detta som riktigt bra läsning. Det börjar också bra och jag tycker omedelbart att det blir spännande och intressant med lagom udda karaktärer som med sina bakgrunder och garderobskelett gör historien läsvärd. Med tillbakablickar får man lära känna alla personer och man börjar förstå varför de beter sig som de gör. Men ju längre jag kommer in i boken, desto mer skum blir den. Det börjar dyka upp mystiska figurer och man vet snart inte om det är drömmar eller verklighet eller bara illusioner. När sedan James Stewart dyker upp, då tappar jag intresset hel. För min smak blir det lite för mycket flum.

Jag lyssnade klart på boken och sista tredjedelen var en riktig pärs, kan jag säga, men jag gav mig inte utan kunde ändå nöjd, men ofantligt besviken avsluta den. Så här lite i efterhand inser jag att jag inte fått reda vad som egentligen hände eller varför de plötsligt befann sig där de gjorde. Men å andra sidan var det väl något jag missade mitt i mitt förvirrande lyssnande.

En sak jag verkligen irriterade mig på var uppläsningen. Jag lyssnade på denna bok och det var inte att föredra. Thomas Oredsson var en ny erfarenhet för mig i dessa sammanhang och han må vara bra på många saker, men som uppläsare av ljudböcker var han direkt dålig, tycker jag. Jag kämpade mig igenom hela boken trots hans, enligt mitt tycke, helt oengagerade uppläsande. Tråkigt enformigt tonlägen helt utan engagemang, fel betoningar och konstiga uttal. Nej, honom ska jag akta mig för.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar