torsdag 8 januari 2015

Jadå, inte så tokig!

Mark Haddon är en ny bekantskap. Min son läste hans bok Boom! med stor behållning, så när jag hittade denna på en loppis köpte jag den i tron att även det var en ungdomsbok och att min son skulle vilja läsa den. Men väl hemma förstod jag att så inte var fallet och jag tog mig själv an den.

Det handlar om en något dysfunktionell familj. Det är George som plötsligt upptäcker en leverfläck han inte sett innan och genast tror han är döende. Det är Jean som är gift med George, men vänstrar med David. Det är Katie som går i giftastankar, men vem är den utvalde Ray egentligen? Går han att lita på? Det tycker inte brorsan Jamie - han tror det värsta.

Såhär håller det på, den ena oroar sig och den andra strular till det, medan den tredje bara är arg. Relationer, händelser och bråk blandas med dråpligheter och ett träffande språk. Det händer inte så mycket, men samtidigt händer det saker hela tiden - ungefär som livet själv.

Finns på Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar