lördag 10 januari 2015

Maken till oengagerande bok får man leta efter

"Vi har din fru. Vill du ha henne tillbaka? Då kostar det två miljoner dollar. Du har tre dagar på dig"

Ja, bokens presentation och story är ju verkligen inbjudande och lovar spänning utöver det vanliga. Den börjar också bra, man blir direkt inkastad i storyn och man kan lätt sätta sig in i hur huvudpersonen Mitchell Rafferty måste våndas då samtalet från kidnapparna kommer. Vilken panik. Frun är borta, kidnappad, och någon gör henne illa om jag inte fixar fram pengar nu. Jävlar. Panik. Panik. Panik.

Men, i boken verkar det knappt påverka någon. Mitchell konstaterar att, jaha, nu är hon kidnappad och jag får väl kolla om jag hittar några pengar. Nähä, jag fick inte ihop så mycket, det var ju tråkigt. Ja, ja, kanske det löser sig.

Ungefär så upplever jag boken och så fortsätter den sedan hela vägen till sista sidan. Jag kunde ganska snabbt lista ut hur den skulle sluta och det stämde. Ingen spänning där inte.

Så, herr Koontz, detta var nog sista boken jag läste av dig.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar