tisdag 28 april 2015

Ett intressant och lärorikt nödrop.

Jag vidhåller min tes att författaruppläsningar oftast inte är bra. Lottie Knutson läser sin egen bok Nödrop och det blir heller inte bra. Hon gör verkligen sitt bästa - det blir lite stakningar och betoningsfel - men denna gång gör det faktiskt ingenting. Tvärtom. Eftersom det inte är en skönlitterär berättelse, utan en ur hjärtat och minnet skriven redogörelse av upplevelser och erfarenheter från olika kriser och katastrofer, är hon mer än ursäktad. Det ger faktiskt en större trovärdighet till det hon skriver. Det skulle snarare kännas konstigt om en skådespelare skulle läsa hennes text. Den är ju så personlig.

Det personliga i denna bok är också det som gör det så intressant. Hon skriver om sina egna erfarenheter, rakt och ärligt och utan krångel. Hon väver även in en hel del av kollegors berättelser och erfarenheter, vilket gör den mer trovärdig. Hon passar sig sig väldigt noga för att inte stöta sig med någon, utan berättar sakligt om vad som händer och hur hon upplevde situationen. Speciellt känsligt blir det när hon berättar om Tsunamin 2004 och när hon gick i clinch med Laila Freivalds. Man kan ana vad hon egentligen tycker, men hon avslöjar aldrig något direkt, och man får heller aldrig känslan av att hon skyller ifrån sig eller icke tar ansvar. Men när hon citerar och läser upp de för katastrofen aktuella löpsedlarna, förstår jag att hon myser inombords, det skulle jag göra.

Jag gillar boken. Den är mycket intressant och tar på ett nytt sätt upp Tsunamin och allt som hände bakom kulisserna. Den berättar historier om människor som både var mitt i katastrofen, men även de som stod bredvid, men ändå på avstånd var delaktig och berördes. Det finns många hjältar här i världen, det är bara synd att det ska krävas en katastrof för att de ska uppmärksammas.

När det gäller Lottie själv, så verkar hon vara en tuffing. Jag skulle gilla att ha henne som chef och det tror jag hennes underordnade också gör. Hon kräver nog en hel del, men å andra sidan verkar hon vara givmild och mänsklig. Raka puckar och snabba beslut, inget tjafs. Få det gjort. Så verkar hon vara och så borde fler chefer vara.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar