lördag 4 april 2015

Lou Reed

Ännu en biografi att lägga till min lista. Och favoriten bland biografier är såklart de om musiker, precis som denna.

Det jag verkligen gillar med att läsa böcker om musiker och band är det att man får ofta en ny bild av dem och jag brukar lyssna på deras musik igen och på ett nytt sätt. Så även denna gång och jag upptäckte en del av Lou Reeds musik jag tidigare inte hört, så det var en välkommen bonus.

Boken som sådan var väl sådär. Fick aldrig riktigt grepp om Lou. Om vem han var och varför han var som han var. Att han var speciell och inte drog sig för att gå sin egen väg och säga sin mening varhelst han kände för det, var intressant att läsa om. Han levde ju i en annan tid och i ett värld av musiker, konstnärer och "fria själar" som hade helt andra värderingar än idag. På många sätt känner jag att det ibland hade varit skönt att fått vara med då och där. Jag tror jag hade trivts.

Det mesta handla om hans musikaliska liv och det är alltid roligt och intressant att läsa om hur de umgicks och jobbade ihop med andra musiker. Hur inspelningar gick till och hur det färdiga resultatet togs emot. Att jag sen kan lyssna på det idag och ibland förundras över hur otroligt fräscht det ändå låter efter 40-45 år, är fantastiskt.

Jag har gillat herr Reed innan och idag gillar jag honom än mer!

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar