måndag 1 juni 2015

Godkänd, men inte mer.

Det här var en bok jag blev lite splittrad av när jag läste. Jag visste inte riktigt vad jag skulle tycka. Det är ju en kriminalhistoria med alla de obligatoriska elementen och inslagen som en sådan ska ha. Det är till och med lite spännande ibland. Men boken är skriven på ett mycket humoristiskt sätt och framförallt huvudpersonen är väldigt speciell. En grinig gammal gubbe som nyss blivit lämnad av frun, men ändock tror han är guds gåva till kvinnorna. Ser sig själv som osårbar, felfri och allvetande när det kommer till polisarbete. Han kan allt, vet alltid bäst och alla andra är idioter. Det blir lite farsartat på sina ställen.

Lars Forsberg kan sälla sig till skara författare som skriver i samma anda som Jonas Jonasson, Karin Brunk Holmqvists, Fredrik Backman och Catharina Ingelman-Sundberg. De är lite som godis - färgglada och inbjudande och väldigt goda i små mängder. Äter man för mycket, får man ont i magen.

Rör inte mitt mord! är rätt okej faktiskt. Lättläst och smårolig. Bjöd på några timmars underhållning där jag log för mig själv några gånger. Men ingen höjdare. Kommer nog inte läsa fler av herr Forsberg om han fortsätter i samma stil.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar