torsdag 11 juni 2015

Mahatma! Så jävla bra!

Har blivit mer och mer intresserad av denne man, Mahatma Gandhi, och vad han stod för. Zac O'Yeah har jag läst tidigare och gillar, så kombinationen tilltalade.

Gick och köpte boken, men hann inte starta läsa förrän jag fick ett testabbonnemang på Storytel och hittade boken där. Så det blev att lyssna istället. Och som jag lyssnade. Boken är på dryga 19 timmar, men jag tror fan jag klarade av den på 15. Kunde inte sluta lyssna!

Inte nog med att berättelsen om pojken Mohandas som växer upp och hamnar på topp tre bland världens mest inflytelserika personer, är en fascinerande historia i sig. Historien berättas på ett så fantastiskt och underbart sätt av författaren att jag blev helt förtrollad. Det är detaljerat och ingående, men blir aldrig tråkigt. Precis varenda mening har en funktion och innebörd. Det känns korrekt och väl underbyggt, men är samtidigt skrivet på ett humoristiskt sätt som gör det lätt att läsa och ta till sig. Ja, jag skulle kunna fortsätta ösa beröm över Zac O'Yeah, men jag tror alla förstår att jag gillar boken, helt enkelt.

Vad ska jag då berätta om bokens huvudperson? Ja, vad finns att säga som inte redan sagts? Läs boken och ta reda på det själv. Googla "Mahatma Gandhi" och läs allt som skrivits om och av honom. Se de filmer av och om honom som finns. Lär er mer om honom och framförallt det han kämpade för. Ickevåldsprincipen har tyvärr tappat mark på allt för många ställen på jorden. Fler skulle verkligen behöva lära sig mer om och av denne man, Mahatma Gandhi.

Du blir inte en bättre människa av att läsa denna bok, men du får garanterat en insikt och du blir varse en del olater du sitter på. Har du det minsta förnuft förstår du vad Gandhi menade och håller med. Du kanske till och med ändrar dig själv och ditt beteende och blir en annan människa. För det är nog så han menade - det finns inte bättre och sämre människor - det finns bara människor. Deras handlingar kan däremot vara bättre och sämre. Det gäller att var och en rannsakar sig själv och alltid försöker göra det bättre. Det tror jag denna bok kan hjälpa till med att få läsaren att inse.

Hursomhelst är detta nu officiellt en av de absolut bästa böcker jag läst någonsin. Zac O'Yeah är en av mina favoritförfattare från och med nu. Och Mahatma Gandhi är en av mina absoluta största förebilder. Punkt.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar