onsdag 24 juni 2015

Hollywood Station, nja...

Länge har jag sugit på denna karamell och sett fram emot. Tyvärr, måste jag säga, höll den inte för trycket. Jag hade nog trott mer om den, hade önskat mer och framförallt förväntat mig en annan sorts bok.

Börjar bra och jag känner mig såsom inkastad i en typisk amerikansk polisserie. Man får en bra känsla för miljöerna och språket och stilen är autentisk. Det känns nästan som man är med i polisbilen, på andra sidan skrivbordet eller står strax bakom snuten framför med dragen revolver. Det är rappt och rakt på, inga krusiduller. Äkta känns det som.

Men, efter ett tag tappar jag bort mig. Det blir mycket folk hit och dit och jag rör ihop vem som är vem och olika platser. Historien stannar liksom upp och den går på tomgång. Jag försöker verkligen läsa ingående, men kommer på mig själv att inte fattar vad jag läser och mina tankar vandrar iväg. Bläddrar tillbaka några sidor och hoppas jag ska få koll på det, men snart tröttnar jag igen.

Nja, det var inte riktigt min kopp te, helt enkelt. Förstår att många gillar denna genre och jag trodde den skulle falla mig i smaken, men det gjorde den inte. Kanske är det jag. Kanske är det boken. Nåt som inte stämmer och rimmar är det hur som helst. Inte med mig. Tyvärr.

Finns vare sig hos Adlibris eller Bokus på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar