fredag 26 februari 2016

En av de största

Jag minns än i dag den gång jag för första gången hörde Elvis Costello. Min barndomsvän och musikaliska like, plockade en dag 1977 fram en skiva med en bild på en märklig kille och ville att jag skulle höra den. När han plockade fram den svarta vinylen och la på skivtallriken studerade jag de små rutorna runt bilden med bokstäver som bildade "ELVIS IS KING". När sekunden senare Welcome to the Working Week drog igång blev jag knäsvag. En känsla av värme, kärlek och välbehag spreds sig i min kropp. Jag kan än idag minnas känslan och jag har aldrig sedan dess upplevt den så stark som jag gjorde då och där. Sedan dess har herr Costello varit min idol och jag har följt honom och hans karriär.

Denna bok är den tredje jag läser om honom. Skillnaden är att denna är skriven av honom själv. Att Elvis är en talangfull man har han bevisat otaliga gånger, att han dessutom är en fantastisk författare, framkommer i denna bok. Han har i princip skrivit den i kronologisk ordning, men han hoppar ändå ganska ofta fram och tillbaka. Han berättar historier som hänger ihop, hur han träffade människor och besökte platser och på så sätt får en anledning att spinna vidare på en episod som utspelade sig tidigare osv.

Han redogör för sin musikaliska karriär och lämnar privatlivet nästan hel utanför. Han berättar bara hur han träffat sina fruar, men inget mer ingående. Däremot återkommer han ofta till sin far som stack när han var liten, men kontakten blev bättre ju längre tiden gick tack vare musiken.

Jag lyssnade på denna som en ljudbok och det är författaren själv som läser. Ännu en gång bevisar han sin breda talang - han läser den så jävla bra!

I höst förväntas en svensk utgåva, då tänker jag nog läsa den igen.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar