onsdag 15 juni 2016

Dödssynden

En prisbelönt klassiker, skriven redan 1960. En historia som utspelar sig i den amerikanska södern och berättas av en liten flicka vid namn Scout. Hennes pappa Atticus Finch är en av stadens mest aktade advokater, men när han tar sig an att försvara en färgad man anklagad för våldtäkt, förlorar han direkt all sin respekt. Till och med hans barn börjar undra varför han gör som han gör.

Idag framstår Atticus beteende och resonemang helt självklart och för mig är alla andra idioter, men jag förstår att på den tiden i amerikanska södern hade man en annan syn på färgade. Men han står på sig och förklarar för sina tvekande barn att alla är lika värda osv och vinner sakta tillbakarespekten, men i staden de bor, lär han nog aldrig bli hjälte igen.

Jag gillade boken och storyn. Är ju mycket typiskt amerikansk med rätt och fel, den motarbetade hjälten som trots allt motstånd aldrig ger sig. Jag vet ju att det finns en film som bygger på boken och jag misstänker att den är ännu mer en moralpredikan, men jag måste ju se den nu.

Förstår att boken blivit en amerikansk klassiker och fått priser. Än idag är temat högaktuellt och borde läsas av fler.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar