onsdag 5 oktober 2016

Slutet på sommaren!

Har läst alla böcker som Anders de la Motte skrivit hittills och de tre första, Geim, Buzz och Bubble, är ju fortfarande i en klass för sig. Efter det har det gått utför, men denna bok har ju fått såna fantastiska omdömen, så nu skulle han vara tillbaka.

Det är egentligen ingen dålig bok, det är inget mästerverk heller. Den följer ett typiskt mönster som man läst i ett antal böcker - ett brott begås, någon som flyttat måste återvända till sin hembygd för att ta reda på sanningen, obehagliga sanningar kommer upp till ytan och till slut visar det sig att svaret finns närmare än man tror. Jag har läst det förr.

Därför blir inte detta någon läsupplevelse för mig. Jag fattar varthän det barkar och att det är någon inom familjen som är skyldig. Det blir aldrig riktigt spännande. Jag upplever boken även som lite rörig och jag förlorar ibland tråden, så att säga.

Men, boken har fått många positiva omdömen och kommer säkerligen inom något år att dyka upp som TV-film med flera namnkunniga skådespelare. Själv skulle jag tusen gånger hellre se en film som bygger på Geim - den skulle kunna bli helt fantastisk.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar