torsdag 16 juli 2015

Avvägar är rätt väg!

Planen var att läsa Tawni O'Dells bok Ivans återkomst när jag hittade denna, Avvägar, på en loppis för 5:-. Jag hade innan inte läst något av henne, men var väldigt nyfiken. Loppisfyndet kan sägas vara ett lyckat fynd då det gav mersmak.

Som bekant gillar jag historier som utspelar sig i udda miljöer, på samhällets bakgård och periferi. Gärna i en ruffig och skum landsbygdshåla med personer som kämpar med sin överlevnad och mot myndigheter och varandra. Detta är en sådan bok.

Handlar om nittonårige Harley som bor ensam med sina tre yngre systrar i en liten håla i Pennsylvania. Han är ensam familjeförsörjare då deras mamma tidigare dödat deras pappa och nu sitter inne. Låter som en bok i min smak.

Familjen kämpar och Harley sliter för att hålla ihop den, men han slits mellan att få vara den tonåring han faktiskt är och den papparoll han motvilligt fått. Det är mycket mörker och trubbel. Det är skitigt och bråkigt. Det är ingen dans på rosor. Men vem har dansar på rosor dagarna i ända? Jag erkänner att det finns ett viss mått av romantik i dessa skildringar och det är skönt att läsa om dem uppkrupen i en gosig soffa i ett varmt och ombonat hem, men jag garanterar att öden som Harleys finns det alltför många av. Det är en del av dagens sanning.

Tawni O'Dell ska jag absolut läsa mer av och ser fram emot det. Det här var helt i min smak. Tyvärr finns boken ej längre hos vanliga bokhandlare, utan man får förlita sig på loppisar och annat, men höll ögonen öppna, det är det värt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar