söndag 5 juli 2015

En betraktelse från sidan av en av de största

Jag har nog aldrig riktigt förstått hur stor Jimi Hendrix faktiskt var och vilken inverkan han gjort på dagens musik. Han hann endast släppa fyra plattor innan han dog av en överdos, 27 år gammal 1970. Hade han fått leva vidare hade vi säkerligen fått höra än mer fantastisk musik från denne revolutionär. I boken berättas bland annat hur han redan hade planer på mer symfoniska verk. Synd, att vi inte fick höra dem.

Boken är skriven av Leon Hendrix, Jimis lillebror och han berättar om sitt och sin brors liv på ett mycket fängslande sätt. Det är väldigt rakt och ärligt, känns det som. Inga krusiduller eller förmildrande omskrivningar. Eller förresten, jag tror nog han har en hel del mer att berätta om vissa personer och då inte de vänligaste saker, men han utelämnar dem av ofta personliga skäl.

Den som vill veta mer om Jimi Hendrix själv, finns det säkert andra böcker som är bättre och berättar mer. Denna utgår ju hela tiden från Leon själv och hans syn på sin bror. Han berättar alltså historien lite från sidan. Faktum att det är hans bror och att de verkar ha kommit bra överens, får man känslan av att han berättar sanningen, även om den svider lite ibland. Jag tycker denna bok i det stora hela var en väldigt bra, intressant och öppenhjärtig berättelse. Jag gillade den starkt.

Och som vanligt tog jag mig en duktig lyssning på Jimis musik, medan jag läste boken. Förutom de mest kända låtarna, som jag redan hört, upptäckte jag mycket ny och bra musik. Han var bra och musiken håller helt klart än idag!

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar