torsdag 29 oktober 2015

Kärleken till livet - stark berättelse!

Ett livsöde och en berättelse som till viss del många drömmer om, men samtidigt finns det delar som ingen ska behöva uppleva. Det är väl det som gör den så intressant.

Marie föddes och växte upp under inte så ekonomiskt välförsedda förhållanden. Hon började tidigt sjunga och blev så småningom "upptäckt" och fick göra en skiva. Strax därefter träffade hon Per Gessle och resten är ju musikhistoria av sällan skådat slag. Hon gjorde en klassresa av ofantliga mått, men verkar ha behållt sin personlighet från uppväxten, sina värderingar och fötterna på jorden. Det är så jag uppfattat henne under alla år i rampljuset och det är för det jag hyser den största respekt och beundrad för henne.

När hon så senare i livet, 2002, drabbas av hjärncancer, förändras livet drastiskt för henne. Man tycker för djävla synd om henne och hennes familj. Och det är denna bit man inte vill uppleva själv.

Men hur det än är, så kämpar hon som den kämpe hon verkar vara och hon besegrar till slut cancern. Åtminstone så långt boken sträcker sig.

Det är denna blandning av succé och förtvivlan som gör boken så bra. Jag har ju en förkärlek för biografier och speciellt sådana som handlar om musiker, men jag gillar även berättelser om folk som drabbas av olycka eller sjukdomar och hur de tar sig igenom det. I denna bok får jag allt. Jag har alltid gillat Marie för hennes musik, framtoning och hennes utseende. Nu har jag dessutom den största respekt för henne och beundrar hennes kämpaglöd och kärlek till livet.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar