måndag 5 oktober 2015

Mördande tråkig!

Tredje boken från Jonas Jonasson. Debuten Hundraåringen... har väl varenda person i Sverige läst, känns det som. Den var en frisk fläkt i den svenska av deckardrottningar överfyllda bokskogen och även jag blev överväldigad av den. Uppföljaren Analfabeten..., var inte ens hälften så bra. Det bästa jag kan säga om denna bok är att den i alla fall följer mönstret - den är inte ens hälften så bra som sin föregångare.

Men visst, jag ska ge Jonas credit för att han är en mästare på att skriva texter där han vänder och vrider på orden, hittar de mest krumbuktiga formuleringar och späckfyllda meningar. Men tyvärr räcker det inte. För mig påminner boken om en serietidning av karaktär Lilla Fridolf eller Kronblom. Och den typen av serier gillar inte jag.

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar