fredag 9 oktober 2015

Men hur som helst är han fantastiskt rolig!

John Cleese är ju en idol, kan man säga. Från Monty Python via alla filmer och Fawlty Towers har man ju följt detta geni genom åren. Jag och många med mig kan citera flera scener han varit med i och man skrattar lika gott varje gång. Men det är ju det man ser utåt, hans proffessionella roll som komiker. Här, i denna bok, får man möta privatpersonen och varför han blev den han blev.

Boken avhandlar hans liv i princip fram till att Monty Python bildas 1969. Det handlar ganska mycket om hans skoltid och olika lärare. En del av de kapitlen känns lite sega och åtminstone jag skulle hellre läsa mer om hans karriär senare i livet. Annars rullar historien på och det är alltid roligt att läsa om verkliga personer. Det dyker upp än den ena kändisen efter den andra och man förstår hur ofantligt kul det måste varit att jobba inom showbiz i en tid då mycket var "första gången". Man började skämta om saker som inte varit möjliga innan. Man gick från scen till radio och senare till TV. Mediet och möjligheterna förändrades hela tiden och samtidigt blev toleransen högre och man kunde ta ut svängarna mer och mer. Idag känns det som man skämtat om allt och det finns knappt några tabun kvar, det blir ofta en upprepning av gamla skämt.

Herr Cleese och hans vänner som en gång var Monty Pythons Flying Circus är husgudar hemma hos mig och då denna bok slutar när cirkusen började, hoppas jag på en fortsättning.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar