torsdag 13 november 2014

Kepler gör det igen!

Den som väntar på något gott, brukar det ju heta, och i detta fall har väntan varit lång, känns det som. Egentligen är det väl bara ett år sedan förra boken, men när förväntningarna är ju uppskruvade, känns det som länge sedan. Hursomhelst tog jag med stor förtjusning mig an Stalker av Lars Kepler.

Som vanligt blir man på 2-3 meningar inkastad i ett scenario som direkt fångar ens intresse. Det blir intressant och spännande direkt och tack vare att deras böcker är så filmiska, kan man med lätthet föreställa sig varje scen som utspelar sig.

Denna gång handlar det som titeln avslöjar om att någon förföljer någon eller några, alltså en stalker. Att denna stalker inte nöjer sig med att titta och snoka, utan går mer handfast till väga, kan man ju lätt gissa. Och det blir blodigt och våldsamt, precis som man förväntar sig. Men det är jävligt bra. Jag vet inte riktigt hur jag ska ranka den i förhållande till de andra, men tyvärr hör den nog till de sämre. Dels för att den är väldigt lång. Författarna är ju väldigt bra på att måla upp miljöer och få med varje liten detalj. Det ger ytterligare en dimension åt storyn, men ibland blir det lite för mycket. Men betänk då att med sämre menar jag att av betyg 1-5, kanske denna ligger på 4,5 och de andra på 4,5 - 5. Allt är ju relativt, som bekant...

Det jag gillar är att man inte alls fattar vem som är den skyldige förrän precis i slutet. och givetvis är det Joona Linna som kommer på det. Han är alltså med även i denna bok, även om han försvann i slutet på den förra, men hans come back blir lite överdriven. Jag hände inte riktig med där. Slutet är också bra och man kan bara spekulera i hur nästa bok ska börja. Det gillar jag, det gör förväntningarna än högre.

Har man läst Keplers tidigare böcker och gillat dem, är detta ett måste.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar