onsdag 26 november 2014

Jag heter inte Miriam

Tyvärr lite av en besvikelse. Gillar ju att läsa böcker med historisk anknytning och även biografiska berättelser och detta innehöll ju båda, men ändå ville det sig inte riktigt. Jag hade nog lite för höga förväntningar och när de inte infriades blev jag lite trött, men jag är glad att jag läst den. Och fler bör göra det!

Handlar om en kvinna som ser tillbaka på sitt liv och sin tid i 2:a världskrigets koncentrationsläger. Hon är född rom, men av en slump och "lyckliga" omständigheter blir hon tagen för jude av tyskarna och det blir hennes räddning.

Med en berättelse som växlar mellan olika tider, växer historien fram. Det blir ibland lite rörigt och man vet inte var man befinner sig, men det kan nog bero på att jag lyssnade på denna bok och det räckte med några sekunders ouppmärksamhet, så var man borta. Detta trots att Katarina Ewerlöf gör ett kanonjobb som uppläsare, det var en glad upptäckt.

Det var intressant att få veta hur Tyskland gjorde skillnad på judar och romer och även andra - hur de klassades och prioriterades. Att sedan även Sverige gjorde liknande bedömning när man tog emot flyktingar var nytt för mig, men tråkigt att läsa om. Romer ansågs inte ha samma flyktingstatus som till exempel judar, som ju var förföljda för sitt ursprung. Romer var bara "tjuvaktiga av sin natur" och hade därför inte samma rättigheter, även om de suttit i samma läger. Märkligt och hemskt.

Hur som helst är detta en bra bok och viktig läsning. Jag blev inte helt förtrollad av berättelsen, men jag är glad att jag höll ut hela boken, för den stannar kvar i minnet.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar