måndag 4 maj 2015

Paradisbaden ger mersmak.

En ny bekantskap och inte så konstigt, då detta är hans första bok som översatts till svenska. Annars har denna fransk/algeriske författaren fått ur sig ett gäng böcker. Om de är skrivna i samma stil som Paradsibaden, hoppas jag att fler av dem kommer att översättas till svenska, för så bra är den.

Handlar om en kvinnlig begravningsentreprenör vid namn Adèle Reverdy som lever ett halvtrist liv, men en dag möter Leo, en före detta cirkusartist som efter en olycka blivit blind och nu jobbar som massör. "Jag har ögon i fingertopparna", säger han till Adèle och det verkar författaren också ha, för han har en riktigt bra känsla för att skriva.

Jag trodde länge att författaren var kvinna, då boken har en speciell ton samt att huvudpersonen är kvinna och hennes liv och leverne framställs på ett "kvinnligt" sätt. Om det nu finns något sådant, vill säga.

Men skit samma, boken är väldigt bra och jag gillade det skarpt. Jag hoppas fler böcker av honom översätts till svenska. Då ska jag läsa dem med.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar