måndag 2 november 2015

Våra kolonier

Detta var en mycket intressant och lärorik bok. Jag kände ju till att vi en gång haft Saint Barthélemy som koloni och även haft en del i Cabo Corso att göra, men att vi nästan hysteriskt jagade kolonier på det sätt som beskrivs i boken, var nya uppgifter för mig. Väldigt intressant att läsa om, var det hur som helst.

Herman Lindqvist är ju väldigt bra på att skriva underhållande och förståeligt även om ämnet kan vara tråkigt. I denna bok är ju ämnet högintressant, så boken är således mycket underhållande. Jag lyssnade på ljudboken som Herman själv läser och det gör han mycket bra dessutom. Han är, enligt mig, en av de få författare som läser sina egna böcker med bra resultat.

En pinsam detalj som påpekas ofta i boken, är ju den slavhandel Sverige bedrev och som bekostade denna kolonijakt och även mycket här hemma. Även om vi var små inom slavhandeln och inte höll på lika länge som många andra länder, är det ändå pinsamt. Att dåtidens inställning var att dessa slavar från Afrika inte var fullvärdiga människor, är skrämmande. Man såg dem knappt som djur och kunde utan samvete packa dem som barlast i skeppen och frakta dem över stormiga hav, fastkedjade i varandra. Skrämmande.

Boken är mycket bra och jag gillar den. Jag lärde mig massor, t ex hur Bronx i New York fick sitt namn och även varför gatorna Wall Street och Broadway heter som de gör. Vill du veta, läs boken!

Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och Storytel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar