tisdag 3 februari 2015

Gösta rules!

Biografier är min kopp te, det är bara att erkänna. När det dessutom handlar om en person jag verkligen gillar och beundrar, då blir det högoktanig underhållning.

Har gått och suktat efter denna bok länge nu, men det har aldrig riktigt blivit av att läsa den den. Inte förrän nu och då gick det fort. Slukade den i ett nafs och med stor behållning.

Klas Gustafson som sammanställt boken har gjort det mycket bra jobb. Det är en rak och intressant redogörelse av en av våra mest folkkära skådespelare, med intervjuer blandade med tankar och reflektioner från alla i hans omgivning, med undantag för barnen.

Man får följa Gösta från barnsben och den första kontakten med teaterns och filmen. Med en farfar och far som tillhör den absoluta gräddan inom dåtidens underhållningsbransch, hade han ju ögonen på sig från födelsen. Men han lyckades ju rätt bra med att skapa sin egen karriär.

Jag gillar Gösta Ekman och jag gillar mycket av det han gjort, fast jag inser att jag sett långt ifrån allt. Jag gillar sättet boken är skriven på av Klas Gustafson och jag gillar Erik Johanssons uppläsning. Tre gilla av tre möjliga alltså. Det får väl bli mitt betyg.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar