onsdag 25 februari 2015

Misstaget är inget misstag.

Lee Child - hur många böcker om Jack Reacher har han knåpat ihop vid detta lag? Jag tror denna var nummer 10 i ordningen, men den kom för några år sen, så...

Hursomhelst kan man lita på denna duo. Jag har på sistone läst en del deckare som fåt mig att tröttna på genren, men så snart jag börjar läsa (eller lyssna på) en "Jack Reacher-thriller" blir jag åter lugn. Jag känner mig hemma. Men på samma gång är det nackdelen med herr Childs böcker, de är i mångt och mycket stöpta i samma form. Reacher är den samme buttre och egensinniga gamla militärpolis som går sin egen väg. Han har alltid en förmåga att ramla över mordfall på sin väg mot ingenting och blir indragen mer eller mindre mot sin vilja. Och givetvis löser han fallen på sitt egna något brutala sätt. Samma sak gäller för denna bok.

Men, ändå känns det tryggt att läsa och det är bra och spännande. Denna gång begår Reacher dock ett misstag och det får ganska allvarliga följder. Jag tycker även denna bok är något mindre brutal än många andra. Det är inte den bästa boken i serien, men den ligger helt klart på den övre halvan.

Finns på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar